Islàndia

Resum

Heu d’anar a Islàndia, heu d’anar a Islàndia—ens repetien un i altre cop, i després d’anys de fer-ne cas omís, aquest any ens hem decidit. Anem a Islàndia. L’illa és un país de contrastos amb platges negres, camps de lava rugosos i penya-segats vora el mar que superen en escreix els nostres somnis de llibreria de viatges. Hem mirat revistes, blocs i pàgines web per preparar el viatge, i després de considerar diverses opcions, hem decidit endinsar-nos a l’interior d’aquest país a través de la carretera 35 i acabar de fer la volta per la carretera N1, en un viatge en bicicleta de dues setmanes. Durant aquests dies ens hem deixat meravellar per paisatges infinits i solitaris, ens han impressionat les zones de fumeroles, i hem relaxat els músculs cansats en les fonts d’aigua calenta que apareixen arreu. Hem viscut tempestes de sorra, ens hem banyat en mars gelats i ens hem fem petits davant la immensitat del paisatge.

Itinerari

Des de Gullfoss a Hella, seguint la ruta 35 i la carretera N1.

Durada del viatge

16 dies, dels quals hem pedalat 12 dies.

Dates

Del 17 a l’1 de setembre de 2012.

Distància recorreguda

1100 km.

Cost total del viatge

Islàndia és un destí turístic car. Hi ha poques companyies aèries que facin el trajecte cap a Reykjavik. Algunes d’aquestes companyies són de les anomenades Low Cost com Iceland Express, però els avions s’omplen de seguida o pugen notablement de preu, o sigui, que si voleu volar cap a Islàndia és recomanable comprar els bitllets amb temps suficient. Per altra banda, el preu de l’allotjament en hotels també està per sobre de qualsevol altre país europeu, i si us voleu estalviar unes quantes corones islandeses, una bona opció són els càmpings (1000 ISK per nit/persona), els hostels (3000 o 4000 ISK per nit/persona) o les granges (entre 3000 i 5000 ISK per nit/persona).

Etapes

Tram 1: La ruta 35

  1. Gullfoss – Arbudir (40 km)
  2. Arbudir – Hveravellir – Afangi (80 km)
  3. Afangi – Varmahlið (70 km)

La ruta 35 travessa Islàndia entre les glaceres de Langjökull i Hofsjökull, i creua una gran zona desèrtica on només es troben algunes cabanes repartides al llarg del camí a uns 40 quilòmetres de distància entre elles. Es tracta d’un camí de terra que en quasi la totalitat del seu tram es pot fer en bicicleta sense grans dificultats. En una part del trajecte la calçada té nombrosos bonys que les roderes dels cotxes han anat creant i que fan que pedalar sigui una mica molest.

Nosaltres vam creuar aquest ruta de sud a nord, iniciant la ruta a la cascada de Gullfoss. La primera tarda de pedalar ens vam trobar amb un fort vent lateral i de cara molt desencoratjador. Pedalar i no avançar. Les prespectives del viatge, les etapes planejades, els quilòmetres a recórrer semblaven en aquells moments, i si tot continuava igual, quelcom difícil de complir. Per sort, quan ens vam aixecar l’endemà, el vent havia parat, convertint l’etapa en un passeig agradable entre les dues glaceres.

A mig camí vam descobrir la zona amb activitat geotermal d’Hveravellir. Els rius de sofre i les fumeroles cobreixen una zona d’aquest indret remot de la illa on els turistes arriben amb cotxes tot-terreny o en autocars especials. El bany a la font d’aigua calenta va ser providencial per poder afrontar els 40 quilòmetres que ens quedaven de l’etapa.

L’endemà vam seguir la conca fluvial del riu Blanda, per acabar a Varmahlið on ens vam allotjar a la granja d’una encantadora parella d’avis islandesos.

Tram 2: El nord

  1. Varmahlið – Akureyri (95 km)
  2. Akureiry – Goðafoss – Myvatn – Reykjahlíð (100 km)
  3. Reykjahlíð –  Hareksstaðaháls (100 km)
  4. Hareksstaðaháls – Egilsstaðir – Stora Sandfell (85 km)

De Varmhalið a Akureyri cal superar un petit port entre dues muntanyes i continuar per una vall agrícola amb grans explanades d’herba fina fins arribar a Akureyri. Aquesta ciutat està situada a l’interior del fiord Eyjafjörður i, sent la segona ciutat més gran d’Islàndia, és considerada la capital del nord. Les vistes del port que es veuen quan s’abandona la ciutat per anar en direcció a l’est són realment espectaculars.

De camí cap al llac Myvatn vam fer una parada a la cascada Goðafoss, un impressionant salt d’aigua, i a l’arribar a la vora del llac vam trobar-nos amb el cràter del volcà Krafla, les seves xemeneies i  els camps de lava que l’envolten. Tota una lliçó de geologia. L’endemà vam visitar la zona de sulfites d’Hverir: fum, fang bullint, terra de color groc i molta pudor de sofre.

La següent etapa va transcórrer entre camps de lava, volcans i deserts de pedra. La zona habitada més propera a Myvatn en direcció a l’est és Egilsstaðir i està situada a 160 km de distància. Van dividir aquesta etapa en dues parts i com que no hi ha cap població entre les dues ciutats vam fer acampada lliure. La nit és força dura pel fred i el vent, i fàcilment s’assoleixen temperatures de 0 a –5 ºC.

Tram 3: L’est

  1. Stora Sandfell – Stafafell (130 km)
  2. Stafafell – Breiðabólstaður (80 km)

L’etapa entre el càmping de Stora Sandfell i la granja de Stafafell va ser molt bonica. El descens al mar des de la muntanya va ser espectacular, amb rampes del 17%. La resta del dia vam pedalar al costat de l’oceà contemplant les platges, els penya-segats i les aus que els habiten.

A la nit vam dormir a la granja Stafafell, situada en una explanada immensa al costat del mar. Aquesta zona és la porta d’entrada a la reserva natural de Lónsöræfi, molt recomanable per fer excursions a peu i que ens ha quedat a la llista de llocs pendents de visitar. L’endemà vam continuar seguint el mar fins arribar a pocs quilometres de la glacera més gran d’Europa, Vatnajökull.

Tram 4 : El sud

  1. Breiðabólstaður – Jökulsárlón – Skaftafell (70 km)
  2. Skaftafell – Vik (90 km + 50 en cotxe)
  3. Vik – Skogafoss – Seljalandsfoss – Hella (70 km)

La zona del sud est està fortament marcada per la presència de la glacera Vatnajökull, de la qual es poden observar les llengües des de la carretera número 1. En el llac glacial Jökulsarlón vam poder observar de ben a prop una d’aquestes llengües i els grans blocs de gel que se n’han després. Ens van dir que en els dies de sol s’hi podien observar foques però nosaltres no vam tenir aquesta sort. També vam aprofitat per trepitjar la sorra negra de la platja que hi ha just davant del llac. És tot un espectacle contemplar la línia on la sorra negra, l’aigua del mar i els blocs de gel es barregen formant un paisatge força curiós.

L’arribada a Skaftafel va ser una mica complicada pel fort vent que ens va bufar de cara i lateralment. A l’arribar al parc vam plantar la tenda i vam fer una petita excursió per veure la cascada Svartifoss i les columnes basàltiques. Durant tota la nit va bufar un vent tan fort que va arrencar la majoria de claus de la tenda. Per sort, aquells que eren imprescindibles per aguantar l’estructura es van mantenir clavats al terra.

L’etapa de Skaftafell a Vik va ser la més dura de tot el viatge ja que vam conèixer que significa la força del vent. Una tempesta de sorra ens va sorprendre mentre creuàvem el desert de sorra Skeiðarársandur. Tot i que vam trobar una estona de pau, a al tarda van retrobar un fort vent que feia impossible avançar sobre la bicicleta, motiu pel qual vam decidir parar un cotxe que ens portés fins a Vik.

En l’última etapa vam poder coneixer la cascada de Skogarfoss, contemplarr la glacera on es troba el volcà Eyjafjalla, que va deixar mitja Europa incomunicada per aire l’any 2010, i passar per darrera la cascada de Seljandsfoss. A l’arribar a Hella, vam poder comprobar que la carretera començava a estar massa transitada i això convertia pedalar en una activitat desagradable i perillosa, per la qual cosa vam decidir de finalitzar el viage ciclista i agafar el bus fins a Reijkiavik.

Preparació del viatge

Equipatge

Dues alforges al darrera de cada bicicleta i una bossa de 6 litres ancorada al manillar. Cada un de nosaltres portava tres camisetes, dos culots, dos pantalons llarg , un impermeable, un jersei polar, uns pantalons llargs impermeables, una tovallola, el necesser, la càmera de fotos, eines de recanvi per la bicicleta, una navalla suïssa, guies i mapes, els telèfons mòbils, material de cuina (cassola, plats, coberts, fogó), menjar (sopes de sobre, llaunes de conserva,fruits secs…), la tenda, els aïllants i el sac de dormir.

Guies i mapes

Per fer aquesta ruta vam seguir els mapes i guies que a continuació es detallen:

  1. The Rough Guide to Iceland.
  2. Ferdakort 1. Nordvesturland 1:250 000. Iceland (Mapa del nord oest d’Islàndia)
  3. Ferdakort 2. Sudvesturland Feda1:250 000. Iceland (Mapa del sud oest d’Islàndia)
  4. Ferdakort 3. Nordausturland 1:250 000. Iceland (Mapa del nord est d’Islàndia)
  5. Ferdakort 4. Sudausturland 1:250 000. Iceland (Mapa del sud est d’Islàndia)

Bicicletes

Hem fet la ruta amb una bicicleta hibrida (Conor City 350) i una bicicleta de ciclocross (Specialized Tricross). Tot i els dubtes inicials que teníem entre les bicicletes híbrides i les de muntanya, al final l’elecció ha estat l’encertada ja que ens ha permès viatjar amb  comoditat en els trams pavimentats i hem pogut fer la ruta 35, no pavimentada, sense masses problemes.

Consells Pràctics

  1. No sempre és possible trobar allotjament, en algun tram s’ha de fer acampada lliure. Per tant, és imprescindible ser autosuficient, en quant a menjar, aigua i recanvis de bicicleta.
  2. Cal portar una bona tenda, resistent i aïllant, i cal clavar sempre tots els vents.
  3. També és important viatjar amb un bon sac de dormir, que aguanti temperatures inferiors als 0 graus centígrads. Tot i ser estiu, alguna nit pot gelar.
  4. És important portar guants, gorro i ulleres. Mentre pedales pot bufar vent fred i s’agraeix anar tapat i amb ulleres.
  5. És necessari portar casc ja que la carretera numero 1 està transitada, sobretot al voltant de Reykjavik.
  6. Compreu quan en tingueu l’oportunitat ja que en algunes poblacions no hi ha supermercat de cap tipus.
  7. Porteu crema hidratant, protecció solar i crema de cacau. La barreja de sol i vent castiga molt la pell i els llavis.
  8. Cal anar preparat per la pluja amb roba i equipatge impermeables.
  9. No us desanimeu pel vent. I si bufa fort, baixeu de la bicicleta i descanseu una estona. Nosaltres vam acabar per terra per culpa d’una ràfega inesperada.
  10. Sigueu flexibles en els vostres plans, la climatologia (sobretot el vent) pot arribar a ser força extrema, fent que 20 quilòmetres es converteixin en una fita difícil d’aconseguir.

Més informació

  1. Cycling in Iceland (http://members.ziggo.nl/erens/icecycle.htm) (Anglès) Web on podreu trobar informació de pràcticament tots els racons d’Islàndia ja que el seu autor, Michiel Erens, ha viatjat 15 vegades a l’illa.
  2. Ivan Viehof (http://www.masterlyinactivity.com/ivan/iceland.html) (Anglès) En aquesta web hi podreu trobar molta informació sobre diversos aspectes, com per exemple, estat de les carreteres, climatologia, transports, allotjament, entre altres.
  3. Icelandic Mountainbike Club (http://www.fjallahjolaklubburinn.is/content/view/112/104/) (Anglès) Guia de viatge en bicicleta per Islàndia. Hi podreu trobar direccions de botigues de bicicletes.